Saturday, November 22, 2008

Melayu Kini

"Takkan Melayu hilang di dunia"... satu ungkapan yang popular dan biasa kita dengari, asalnya daripada kata-kata pahlawan Melayu termasyhur kita, Laksamana Hang Tuah. Satu ungkapan yang melambangkan kemasyhuran dan kegemilangan bangsa Melayu sebagai penghuni usul tanah air ini. Melayu, satu bangsa yang tidak akan kalah atau mundur.

Tapi apa pula kata Tun Dr. Mahathir? "Melayu mudah lupa"... satu sindiran yang sepatutnya telah membuka mata anak bangsa kita untuk mula berusaha dengan lebih gigih demi mencapai kemajuan. Namun, segolongan besar daripada kita masih lagi mengendahkan kata-kata tersebut. Sedih apabila ku lihat anak-anak muda kita suka membuang masa. Juga mereka yang enggan berusaha untuk memperbaiki diri, dan mereka yang tidak menghargai kesenangan yang ada. Kemungkinan besar mereka tidak sedar yang ia adalah satu tanggungjawab atau satu amanah untuk kita terus berusaha ke arah kemajuan, dan bukannya satu keistimewaan. Melayu kini sudah lupa, dan kita mula tenggelam dalam angan-angan kita sendiri. Tidak ada gunanya walau segala keistimewaan diberikan kepada bangsa kita, kalau kita sendiri enggan menukar mentaliti kita.

1 comment:

Anonymous said...

Salam
Kita saja dok bangga, takkan melayu hilang di dunia.Malu sendiri dgn gadis melayu kita yg jalang, yg sanggup ditoreh utk cari glamor.pompuan melayu bodoh
Suriati bohsia 04 3705123
Kerja QS konon.
Tayang puting, nak tgk email saya
fdin50@yahoo.com.my